Földes Imre

Földes Imre publikációi

 

Hangrendszerek és hangsorok
a 20. század zenéjében
12. rész

 

VIII. Infradódekatónia (folytatás)

B) Distanciaskálák

 

 

 

Az oktávot öt, illetve hét (nagyjából!) egyenlő hangközre osztó délkelet-ázsiai distanciaskálák (latin distantia: távolság, távköz) nyomán alkalmazzuk az elnevezést az oktáv más egyenlő hangközű osztásaira is.

 

 

Egyelemű osztások

 

 

A tiszta oktáv egyelemű (ugyanazt a hangközt ismétlő) osztási lehetőségei temperált tizenkétfokú hangrendszerünkben a következők:

 

 

a) 12 félhang

 

 

 

 

 

 

 

b) 6 egészhang

 

 

 

 

 

 

c) 4 kisterc (illetve a vele enharmonikus bőmásod)

 

 

 

 

 

d) 3 nagyterc (illetve a vele enharmonikus szűkkvart)

 

 

 

 

 

 

e) 2 tritonusz

 

 

 

 

 

 

 

Ez utóbbi három osztásnak (pl. Bartók művészetében) a hangok megszervezésében van nagy szerepe. Hangsori jelentősége az első két típusnak van: a 12 félhangú hangsornak (maga a dódekaton rendszer), és az egészhangúságnak:

 

 

 

 

 

 

 

Bartók Mikrokozmoszának Hangsorok egészhangokból című darabjában tizenkétfokú hangrendszerünk két lehetséges hatfokú sorát egymással szembe állítja. Ez a két hatfokú rendszer:

 

 

 

 

A darabban a két rendszer hangjai így követik egymást, illetve így jelennek meg egymás alatt:

 

 

 

 

 

 

Kételemű osztások

 

A tiszta oktáv kételemű (kétféle hangközt periodikusan ismétlő, Bárdos Lajos kifejezésével: alternáló) distanciaskálái közül az alábbi három — elsősorban Bartók művészetéből — jó ismerősünk:

 

 

a) 1:2 (vagy 2:1) modell

 

Egy félhang – két félhang (egészhang) – egy félhang – két félhang stb. váltakozásából jön létre.

 

 

 

 

 

 

 

 

A Szabad változatokban felbukkanó négysoros dallam a záróhanghoz képest 2:1 modellben van:

 

 

 

Tizenkétfokú hangrendszerünkben három ilyen modell képezhető:

 

 

 

 

Hogy ezt Bartók is tudta, két Mikrokozmosz-darab is bizonyítja (Párhuzamos mozgás kis hatodhangközökben, Szűkített ötödnyi távolság). A hangok — mindkét darabban — a három lehetséges 1:2 modellből verbuválódnak.

 

 

 

A Párhuzamos mozgás kis hatodhangközökben három 1:2 modellje a következő hangokból áll:

 

 

 

 

És így követik egymást a modellek, illetve így jelennek meg egymás alatt:

 

 

 

b) 1:5 (vagy 5:1) modell

 

 

 

 

Egy félhang – öt félhang (tiszta kvart, bőterc) – egy félhang – öt félhang stb. sor.

 

 

 

 

Heltai Jenő Földrajz című versére Bárdos Lajos kánont komponált. Első fele a D-Esz-Gisz-Á-D 1:5 modell, a második fele a C-F-Gesz-H-C 5:1 modell hangjait foglalkoztatja, de kánonban a két modell hangjai a záróhanghoz képest 1:2 modellben találkoznak össze:

 

 

 

c) 1:3 (vagy 3:1) modell 

 

 

Egy félhang – három félhang (kisterc, bőmásod) – egy félhang – három félhang stb. sor.

 

 

 

 

Erre a modellre Bartók szólóhegedűre írt Szonátájából idézünk részletet. A 3:1 modell hangjait a harmadik ütemtől a kvinthangok (a kvinttel feljebb levő 3:1 modell hangjai) erősítik:

 

 

 

 

d) Álljon itt ízelítőül három példa más kételemű sorból is:

 

 


 

 

 

 

 

 

E három utóbbi sor hangjai nem egyoktávonként, hanem csak többoktávos szakaszonként ismétlődnek. (Hány oktávonként?)

 

 

 

C) Egyéb skálák

 

Igor Stravinsky, késői művészetében, sajátos módon él a dódekatóniával. A Septet utolsó tételében pl. az alábbi, a dódekatóniából redukált nyolcfokú hangsorból képezi a zenei anyagát:

 

 

 

 

Schönberg, Webern tizenkétfokú Reihékből építkezett. Stravinsky első Shakespeare-dala négyhangú Reihéből készült. A tükrözés, a transzponálás lehetősége a zeneszerző számára itt is adott…

 

 

 

 

Dódekaton pentachordok mögül bontakozik ki Stravinsky kései művészetének egyik legszebb darabja: In memoriam Dylan Thomas.

 

 

 

 

 

Az Infradódekatónia fejezetben tárgyalt hangsori jelenségekhez kiegészítésül az alábbi — elemzésre alkalmas — példákat fűzzük hozzá:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

A zenei példák forrása:

 

250. Debussy: Voiles / Fátylak (Prelűdök I. kötet) 1–6. ütem, zongora.
254. Bartók: Szabad változatok (Mikrokozmosz VI. füzet 140.) 52–57. ütem, zongora

259. Bárdos Lajos–Heltai Jenő: Földrajz, kánon.

261. Bartók: Szonáta szólóhegedűre IV. tétel 243–248. ütem.

262. Webern: Öt tétel vonósnégyesre op. 5. III. tétel 7–8. ütem, hegedű, gordonka.

263. Bartók: Színes álmomban (Öt dal op. 15. No. 4) 41–42. ütem, zongora.

264. Bartók: A csodálatos mandarin 15-től, klarinétok.

265. Stravinsky: Septet, Gigue 32-től, zongora.

266. Stravinsky: Three Songs from William Shakespeare / Három Shakespeare-dal No. 1 „Musick to heare” / „Ki zene vagy” 9–21. ütem, ének

267. Stravinsky: In memoriam Dylan Thomas / Dylan Thomas emlékére, Song / Dal 1–10. ütem, tenor.

268. Sosztakovics: X. szimfónia 1. tétel 69–70-ig I. és II. piccolo.

269. Durkó Zsolt: Magyar Rapszódia 1-től, hegedűk és brácsák.

270. Bartók: A csodálatos mandarin 22 és 23 között, klarinét.

271. Stravinsky: In memoriam Dylan Thomas / Dylan Thomas emlékére, Prelude / Előjáték 1®8. ütem, négy harsona.

272. Webern: Öt tétel vonósnégyesre op. 5 No. 4, 8–9. ütem, hegedű.

273. Bartók: Kromatikus invenció (Mikrokozmosz III. füzet 92.) 1–8. ütem, zongora.

274. Stravinsky: Renard / Róka, 21–22-ig, 1. tenor.

 


©2024 Földes Imre
  
Szerkesztés, szöveggondozás: Jakab Géza   —   Webmester: Kenéz László
  
A foldesimre.hu honlap semmiféle sütit (cookie) nem használ,
személyes adatot sem marketing, sem analitikai célból nem gyűjt.