Földes Imre

Földes Imre publikációi

 

 

1   (Hasonló és különböző)



Végiglapoztam „A Magyar Népzene Tára” I. kötetét, a „Gyermekjátékok”-at, de nem találtam benne ennél egyszerűbb dallamot:
 

 
Mindössze két dallam-mozdulat. Azonosak? Csak látszólag. Az első az újdonság erejével hat, hiszen csend előzi meg, a várakozás feszültsége, a második már ismerős; az első a második előtt hangzik el, a második az első után. Mire a második sorra kerül, valamivel idősebbek lettünk… A második ütem az első ISMÉTLÉSe, hasonlít hozzá, de nem azonos vele.

 
ISMÉTLÉS ≠ AZONOSSÁG 
 

Hogy hányszor ismétlődhet meg valami, erre nézve nincs szabály. A gyermekdalok világában gyakori az ütemek és az ütemekből összeálló ütempárok többszöri ismétlődése. A felnőttek dalaiban, népdalokban — gondoljunk például a balladákra — számos versszakot énekelnek ugyanarra a dallamra.

 
A műzenében is mindennapos az ismétlés. A zeneszerző számol azzal, hogy ha kétszer vagy többször hallunk egy zenei eseményt, jobban megjegyezzük.

 
Hogy hányszor ismétlődhet meg valami, azt mondtuk, erre nézve nincs szabály, mindenesetre a maga korában példátlan eszközzel él Beethoven az op. 135-ös F-dúr vonósnégyes második tételében, amikor a II. hegedűssel (Violino II.), a brácsással (Viola) és a csellistával/gordonkással (Violoncello) jó erőteljesen és élénk tempóban 48-szor játszat le egy zenei ütemet. Mámorító hatású! És a különleges élményt nem rontja, inkább fokozza, hogy az I. hegedűs (Violino I.) eközben fent, a magas régióban, szinte hangonként rakosgat össze egy erőteljes hangsúlyokkal (sforzatókkal) is kiemelt ördögien groteszk tágközű dallamot:

 

 
Gyermekdalunk két üteme tehát csak szemre egyezik. De szemre sem, ha a szövegére is figyelünk:

 

 
A különbség parányi, mindössze egyetlen mássalhangzó, de ez is hozzájárul ahhoz, hogy ne ugyanazt halljuk kétszer. A második ütem inkább az első változata, VARIÁCIÓja.

 
ISMÉTLÉS = VARIÁCIÓ

 

És miközben két hasonló ütem követi egymást, az ütemeken belül ELLENTÉTek feszülnek:

 

 

 

magasabb hang

mélyebb hang

rövidebb hang

hosszabb hang

súlyosabb hang

súlytalanabb hang

„l” mássalhangzó

(foghang)

 

„v” mássalhangzó
(ajakhang)

széles ajaknyílással
képzett, felső nyelv-
állású, magas
magánhangzó („i”)

 

 

 

ajakkerekítéssel
képzett, alsó
nyelvállású, mély
magánhangzó („a”)

 

Az első pillantásra, első hallásra jelentéktelennek tűnő (a Hliva családnevet gúnyoló) névcsúfoló mikro méretekben magában foglal olyan jelenségeket, amelyeket hosszabb terjedelmű, összetettebb kompozíciókban magától értetődőnek tartunk.


 
(Előző változata megjelent a MUZSIKA c. folyóirat 1982. januári számában.)
 

 


©2024 Földes Imre
  
Szerkesztés, szöveggondozás: Jakab Géza   —   Webmester: Kenéz László
  
A foldesimre.hu honlap semmiféle sütit (cookie) nem használ,
személyes adatot sem marketing, sem analitikai célból nem gyűjt.