Földes Imre

Földes Imre publikációi

 

 

4   (Bipódia – tripódia)

 
 

Bach szólóhegedűre írt É-dúr partitájában találkozunk ezzel a 16 ütemes Menüettel:

 

 

Az ütemek olyan szorosan kapcsolódnak párba, a páratlan számú (tehát az 1., 3., 5. stb.) ütemek úgy hívják maguk mellé a páros számú (a 2., 4., 6. stb.) ütemeket, hogy az alábbi szimbólum mind a nyolc ütempárra többé-kevésbé igaz:

 
[A kép, ami itt következne, hiányzik az eredeti lapból.]
 

Mindez oly magától értetődően történik, hogy azt hihetnénk, a zenében ez nem is lehetne másképp. Pillantsunk azonban erre a Bartók-gyűjtötte népdalra:

 

 

Háromütemes sorokból áll. Itt tehát nem kettesével, hanem hármasával kapcsolódnak egymáshoz az ütemek. Nem bipódikus a dallam, hanem tripódikus.

 

Olykor a bipódikus és a tripódikus szakaszok keverednek. Az itt következő gyermekdalnak csak a végén találunk tripódiát. És ezzel olyan nyomatékot kap a befejezés, mintha nemcsak a szöveg, hanem a forma is azt mondaná: nincs tovább! Slussz!

 

 

Két tripódikus és két bipódikus rész társul ebben a dallamban:

 

 

Ismerős jelenség, amikor bipódiák közé valamely szó (ütem) váratlan megismétlésével tripódia vegyül:

 

 

Hogyha gyermekdalainkban, népdalainkban sem ritka a tripódia, elképzelhető, milyen csalafintán formált darabokkal találkozunk a műzenében. Íme egy Haydn-részlet! Ahogy a Bach-példánk, ez is Menüettből való, az op. 20 Nr. 5 f-moll vonósnégyes II. tételéből:
 

 
Ne tévesszen meg, hogy itt a formai — tehát az ütemvonalak közé eső — és a zenei ütemek nem mindig esnek egybe! Zenei ütem nemcsak ütem egyen indulhat:
 

 
Nézzük hát a vonósnégyest! Mindjárt az első tömb rendhagyó: ötütemes. Aztán jön kétszer két, és egyszer egy ütem. Háromütemes, majd rövidülő csoportokkal: kétütemes és együtemes egységekkel zárul a szakasz.

 
Izgalmas aszimmetrikus formálás! Amit Haydn még azzal is tetéz, hogy váltogatja a súlyos helyről és a súlytalan helyről induló, a súlyos helyre és a súlytalan helyre érkező csoportokat.

 
Bűvészmutatvány! Hogy miért? Számoljuk meg az ütemeket! Nem 8X2 ütem, mint Bach Menüettje. Mégis annyi!
 

5 + 2 + 2 + 1+ 3+ 2 + 1 = 16

 

Thomas Hardy: Joseph Haydn, 1792
(London, Royal College of Music)

 

 


(Előző változata megjelent a MUZSIKA c. folyóirat 1982. áprilisi számában.)
 

 


©2024 Földes Imre
  
Szerkesztés, szöveggondozás: Jakab Géza   —   Webmester: Kenéz László
  
A foldesimre.hu honlap semmiféle sütit (cookie) nem használ,
személyes adatot sem marketing, sem analitikai célból nem gyűjt.