Földes Imre

Földes Imre publikációi

 

 

2   (Periódusok)

 

 

  

 

Farkas Ferenc: Janus Pannonius-érem

 


Janus Pannonius szellemes epigrammája (Fodor András fordításában) disztichon, vagyis kétsoros vers. Az első sor kérdésére a második sor felel. Mi, zenészek, periódusnak nevezzük azt a zenei egységet, zenei formát, amely egy kérdő jellegű és egy arra válaszoló szakaszból áll.

 
Ha eltekintünk a fenti epigramma értelmétől, ritmikailag akkor is periódus, mert az első fele, az előtag nyitottabban, súlytalanabbul fejeződik be, mint a második félperiódus, az utótag.

 

 

Némi nyitás–zárás még ebből a két ütemből is kihallható:

 



A kottakép alapján mindkét ütem egyformán végződik. Mégis: a második ütem után úgy érezzük, hogy az ütemek — ehhez a szöveg apró különbsége is hozzájárul — egyensúlyban állnak egymással:

 



Jóval erősebben periodizál egy másik névcsúfoló:

 


 
A második ütem az első variációja. A hangok megegyeznek, csak a ritmus más: két szótagra négy válaszol. És hogyan? Úgy, hogy az első ütem

 

RITMIKAILAG

 

nyitottabb, súlytalanabb, mint a második.

 

  

A „Csip-csip csóka” mindkét üteme ritmikailag ugyanolyan, mégis

 

DALLAMILAG

 

nyitottabb az első ütem, mint a második. A felfelé lépést kiegyensúlyozza a lefelé ugrás:

 

 

A következő dallam

 

RITMIKAILAG és DALLAMILAG

 

egyaránt teljesíti, amit egy periódustól „elvárunk”:

 

 

A kétütemesek után lássunk egyet a négyütemes periódusok közül, ahol tehát kétütemes kérdésre két ütem felel — és eközben két-két ütem külön-külön is nyit–zár:

 

 

Végül következzenek nyolcütemes periódusok! Itt négy ütemre válaszol négy ütem. De az ütemek kettesével, sőt egyesével is kérdés-felelet viszonyban állnak:

 

 

 

 
(Előző változata megjelent a MUZSIKA c. folyóirat 1982. februári számában.)
 

 


©2024 Földes Imre
  
Szerkesztés, szöveggondozás: Jakab Géza   —   Webmester: Kenéz László
  
A foldesimre.hu honlap semmiféle sütit (cookie) nem használ,
személyes adatot sem marketing, sem analitikai célból nem gyűjt.