2 (Periódusok)
Farkas Ferenc: Janus Pannonius-érem
Janus Pannonius szellemes epigrammája (Fodor András fordításában {Janus Pannonius: Péterhez (Janus Pannonius munkái latinul és magyarul, Tankönyvkiadó, Budapest, 1972, 119. lap.}) disztichon, vagyis kétsoros vers. Az első sor kérdésére a második sor felel. Mi, zenészek, periódusnak nevezzük azt a zenei egységet, zenei formát, amely egy kérdő jellegű és egy arra válaszoló szakaszból áll.
Ha eltekintünk a fenti epigramma értelmétől, ritmikailag akkor is periódus, mert az első fele, az előtag nyitottabban, súlytalanabbul fejeződik be, mint a második félperiódus, az utótag.
Némi nyitás–zárás még ebből a két ütemből is kihallható {A Magyar Népzene Tára (MNT) I. Gyermekjátékok, Budapest, 1951. 3. példa.}:
A kottakép alapján mindkét ütem egyformán végződik. Mégis: a második ütem után úgy érezzük, hogy az ütemek — ehhez a szöveg apró különbsége is hozzájárul — egyensúlyban állnak egymással:
Jóval erősebben periodizál egy másik névcsúfoló {MNT I. 5.}:
A második ütem az első variációja. A hangok megegyeznek, csak a ritmus más: két szótagra négy válaszol. És hogyan? Úgy, hogy az első ütem
RITMIKAILAG
nyitottabb, súlytalanabb, mint a második.
A „Csip-csip csóka” {Kerényi György, Szentbékkálla, Zala megye, 1949. MNT I. 159. részlete.} mindkét üteme ritmikailag ugyanolyan, mégis
DALLAMILAG
nyitottabb az első ütem, mint a második. A felfelé lépést kiegyensúlyozza a lefelé ugrás:
A következő dallam
RITMIKAILAG és DALLAMILAG
egyaránt teljesíti, amit egy periódustól „elvárunk” {MNT I. 24.}:
A kétütemesek után lássunk egyet a négyütemes periódusok közül, ahol tehát kétütemes kérdésre két ütem felel — és eközben két-két ütem külön-külön is nyit–zár {Kodály Zoltán, Ecseg, Nógrád megye, 1913. MNT I. 764.}:
Végül következzenek nyolcütemes periódusok! Itt négy ütemre válaszol négy ütem. De az ütemek kettesével, sőt egyesével is kérdés-felelet viszonyban állnak {Maroskeresztúr, Maros-Torda megye, MNT I. 1025. Forrás: Kiss Áron: Magyar gyermekjáték-gyűjtemény 1891, Könyvértékesítő Vállalat Budapest, 1984., 174. lap.}:
(Előző változata megjelent a MUZSIKA c. folyóirat 1982. februári számában.)
|