11 (Szőllősy András: Trasfigurazioni)
Két oldal Szőllősy András Trasfigurazioni című művének partitúrájából:
Sisteregnek a hegedűk, a brácsák és a gordonkák Szőllősy András Trasfigurazioni (Átváltozások) című darabjának első ütemeiben. És eközben, mint egy-egy ostorcsapás, 12 — fúvósokra és nagybőgőkre írt — akkord követi egymást. Első hallásra egészen váratlan időközökben. A lecsapások legmélyén, a nagybőgőkön, ezt a 12 különböző magasságú hangból álló dallamot találjuk:
A tizenkettedik lecsapással egy időben sajátos ritmusjáték kezdődik. Ezúttal tekintsünk el a hangoktól:
Nem nehéz észrevenni, hogy ebben a szakaszban 11 különböző hosszúságú ritmus-csoport van szünetekkel elválasztva; a nyolcadhangok száma mindegyikben más és más.
A 12 különböző magasságú hang és a 11 különböző hosszúságú ritmus-csoport összefügg egymással. De hogyan?
Mérjük le, hány félhangnyira vannak a dallam hangjai a C kezdőhangtól!
Az eredmény: az előbbi számsor. Vagyis: ahány félhangnyira vannak a dallam hangjai a C kezdőhangtól, ugyanannyi nyolcadhangból állnak a ritmuscsoportok…
Most értjük meg, miért éppen ott hallottuk a kezdő ütemek lecsapásait, ahol hallottuk: az akkordok egymástól való távolsága — negyed értékekben mérve — éppen e számsor fordítottja:
Sok zeneművet ismerünk, amely egyetlen dallam, egyetlen téma változataira épül, de a Trasfigurazioni, ahol a ritmikát is a dallamból vezeti le a zeneszerző, alighanem egyedülálló a zeneirodalomban.
Szőllősy András
(Fotó: Fábián János)
(Előző változata megjelent a MUZSIKA c. folyóirat 1983. februári számában.)
|