Aszerint, hogy a diaton hangrendszer melyik hangja a záróhang, beszélünk dúr (ión), dór, fríg, líd, mixolíd, eol (természetes moll) vagy lokriszi moduszról:
Hasonlítsuk össze közös finális segítségével a három dúr jellegű moduszt. Figyeljük meg, milyen hangtávolságokban különböznek egymástól:
(A diaton dallamok szolmizálásának kétféle módja terjedt el a gyakorlatban:
-
Nem lépünk ki a dó-ré-mí-fá-szó-lá-tí körből. Ez esetben dúr dallamot dó, dórt ré, fríget mí, lídet fá, mixolídet szó, eolt lá, lokriszit tí alappal szolmizálunk.
-
A dúr jellegű dallamokat dó, a moll jellegűeket lá alappal szolmizáljuk. [Kivétel a lokriszi, amit célszerűbb lá helyett mí alaphang szerint szolmizálni.]
Mindkét szolmizációnak megvan a maga haszna. Az előbbivel inkább a diaton hangrendszer közösségéhez való tartozást, az utóbbival a hangsorok egyéni jellegzetességeit domboríthatjuk ki.)
Az anhemiton pentaton hangrendszerhez hasonlóan a diaton hangrendszer hangjait is a kvintrokonság kapcsolja egymáshoz. Az anhemiton pentatónia öt, a diatónia hét, egymástól tiszta kvint távolságra levő, akusztikusan legrokonabb hang rendszere.
Kövesse most egymást hét diaton dallam abban a sorrendben, ahogy a finálisok a kvintláncban elhelyezkednek:
A diatóniával foglalkozó fejezetünket zárjuk le néhány szép ultrapentaton és diaton dallampéldával, amelyek között elrejtettünk egy infradiaton dallamot is. Talán nem lesz nehéz megtalálni!
A zenei példák forrása:
65. Bartók: Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára 4. tétel
6–10. ütem, brácsák.
66. Honegger: Jeanne d'Arc a máglyán 52-től, szoprán.
67. Stravinsky: Petruska 176-tól, I. hegedű.
68. Debussy: Pelléas és Mélisande III. felvonás 1. jelenet 18–32. ütem, Mélisande.
69. Bartók: Csónakázás (Mikrokozmosz V. füzet 125.) 15–23. ütem, zongora.
70. Stravinsky: Petruska 64-től, piccolo.
71. Kodály: Nausikaa (Négy dal No. 2) 37–41. ütem.
72. Bartók: Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára 4. tétel
85–89. ütem, brácsák.
73. Debussy: Les collines d'Anacapri / Anacapri dombjai (Prelűdök I. kötet No. 5.) 14–21. ütem, zongora.
74. Kodály: Zrínyi szózata 39. oldal, baritonszóló.
75. Bartók: Divertimento 3. tétel 184–191. ütem, I. és II. hegedű.
76. Honegger: III. szimfónia 2. tétel 20-tól, fuvola.
77. Bartók: Táncszvit 10-től, I. hegedű.
78. Ravel: Trió 4. tétel (Final) 1 és 2 között, hegedű.
79. Kodály: Nausikaa (Négy dal No. 2) 2–14. ütem.
80. Stravinsky: Les Noces / Menyegző 110 és 111 között, szoprán (a menyasszony).
81. Honegger: Jeanne d'Arc a máglyán 56 és 57 között, kórus.