Földes Imre

Földes Imre publikációi

 

Hangrendszerek és hangsorok
a 20. század zenéjében
4. rész

V. Infradiatónia

Ismerkedjünk most meg a diatóniánál eggyel kevesebb fokú hangrendszerrel, a hexatóniával, és a diatónia hat-, öt-, négy-, három- és kéthangú hangsoraival.

 

Hexatónia

 

 

A hexatónia hat kvintrokon hang rendszere:

 

 

A hangok számát tekintve az öt kvintrokon hangból álló pentatónia és a hét kvintrokon hangból álló diatónia között helyezkedik el, mégis ezeknél összehasonlíthatatlanul ritkábban fordul elő. (Hogy miért, erre cikksorozatunk végén igyekszünk majd választ adni.)

 

Ha összevetjük 82. példánkat a 41., 42., 46. és 48. példákkal, kitűnik, hogy miért az infradiatónia és miért nem az ultrapentatónia keretében beszélünk a hexaton hangrendszerről. Igaz, mind az öt dallam egymással kvintrokonságban álló hat hangból áll, de míg az Honegger-dallamnak a diatonikus félhanglépés szerves alkotóeleme, addig ez a hangköztávolság a 48. példában elő sem fordul, a 41., 42. és 46. példában is csak pien-hang révén kerül.

 

A diatónia nem valamennyi hangját tartalmazó, skálaszerűen szomszédos hangokból álló hangsorai a következők:

 

Hexachord

 

A diatónia hat különböző szerkezetű hexachordja:

 

 

És mindegyikhez álljon itt egy-egy dallampélda:

 

 

 

 

 

 

 

Ez utóbbi, lokriszi hexachord hangkészletű dallam az előző példáktól abban különbözik, hogy záróhangja nem a hexachord legalsó hangja. Valóban: szép példatárat állíthatnánk össze olyan dallamokból is, amelyek a hexachordok (és természetesen pentachordok, tetrachordok stb.) különböző fokán végződnek.

 

Pentachord

 

A diatóniában ötféle pentachord van:

 

 

A diaton chordok közül ezek fordulnak elő a leggyakrabban. Bartók különösen kedveli. A Mikrokozmosz első darabjainak hangkészlete nem is több, mint egy-egy öt ujjnak való pentachord. De a későbbiek témái, témafordulatai is gyakran mozognak a diatónia öt szomszédos fokán:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tetrachord

 

Íme a négy különböző szerkezetű diaton tetrachord, megfelelő Stravinsky-példákkal:

 

 

 

 

 

 

Trichord

 

A diatónia trichordjai:

 

 

Csak a második és harmadik típusra közlünk példát, hiszen az első — dúr jellegű — típust már ismerjük: megegyezik az anhemiton pentatónia egyik trichordjával.

 

 

 

 

 

Bichord

 

 

A diatónia két bichordja közül is csak a második — félhangos — bichordra mutatunk dallamot. Az első — egészhangos — bichorddal az anhemiton pentaton bichordok között találkoztunk.

 

 

Mielőtt — szokásunkhoz híven — néhány infradiaton dallamot közölnénk az analízist kedvelőknek, hadd adjunk egy kis gondolkodnivalót mellé: honnan lehet tudni egy dó-ré-mí hangkészletű dallamról, hogy trichordja anhemiton pentaton trichord vagy diaton trichord?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

 

 

A zenei példák forrása:

82. Honegger: III. szimfónia 2. tétel 20-tól, fuvola.
85. Stravinsky: A Tűzmadár szvit, Ronde des princesses / A hercegnők körtánca 1 és 2 között, oboa.
86. Stravinsky: Les Noces / Menyegző 103 és 104 között, szopránszóló.
87. Kodály: Liszt Ferenchez 76–79. ütem, szoprán.
88. Bartók: 3. rondó 6–14. ütem, zongora.
89. Kodály: Magyarország címere 16–22. ütem.
90. Honegger: Jeanne d'Arc a máglyán 68 és 69 között, Catherine.
92. Bartók: Hat unisono dallam No. 1 (Mikrokozmosz I. füzet 1.), zongora.
93. Bartók: Hat unisono dallam No. 2/B (Mikrokozmosz I. füzet 2/B.), zongora.
94. Bartók: Kóta ponttal (Mikrokozmosz I. füzet 7.), zongora.
95. Bartók: Triolák líd hangsorban (Mikrokozmosz II. füzet 55.) 1–8. ütem, zongora.
96. Bartók: Zsongás (Mikrokozmosz II. füzet 63.) 4–16. ütem, zongora.
98: Stravinsky: Les Noces / Menyegző 21–24, szopránszóló.
99. Stravinsky: Le Sacre du Printemps / Tavaszi áldozat 132-től, trombita.
100. Stravinsky: Les Noces / Menyegző 87 és 88 között, szoprán.
101. Stravinsky: Le Sacre du Printemps / Tavaszi áldozat 181-től, fagottok.
103. Stravinsky: Mise, Sanctus 43 és 45 között, tenor.
104. Honegger: II. szimfónia 1. tétel 11–17. ütem, brácsák.
106. Debussy: La sérénade interrompue / A megszakított szerenád (Prelűdök I. kötet) 32–40. ütem, zongora.
107. Bartók: Resteknek nótája 1–12. ütem, I. szólam.
108. Debussy: La mer / A tenger 3. tétel 58 és 59 között, fuvola.
109. Honegger: Le Roi David / Dávid király, Cantique de fête / Ünnepi ének (15. tétel) 8–15. ütem, szoprán I.
110. Stravinsky: A Tűzmadár szvit, Finale 11–12, kürt szóló.
111. Penderecki: Stabat Mater, indítása, I. kórus, tenor.
112. Stravinsky: Renard / Róka 12 és 13 között, tenor II.
113. Bartók: Bolyongás 34–42. ütem, I. szólam.
114. Stravinsky: Zsoltárszimfónia 1. tétel 4–5, alt.
115. Prokofjev: Alekszandr Nyevszkij kantáta 40–41, szoprán.
116. Stravinsky: Le Sacre du Printemps / Tavaszi áldozat 28 és 30 között, trombita.
117. Debussy: Fêtes / Ünnepek (Nocturnes / Noktürnök No. 2) 15–16, I. hegedű.
118. Bartók: Concerto I. tétel 12–18. ütem, csellók.

 


©2024 Földes Imre
  
Szerkesztés, szöveggondozás: Jakab Géza   —   Webmester: Kenéz László
  
A foldesimre.hu honlap semmiféle sütit (cookie) nem használ,
személyes adatot sem marketing, sem analitikai célból nem gyűjt.