Hangrendszerek és hangsorok a 20. század zenéjében 11. rész
VIII. Infradódekatónia
A) A dódekaton hangrendszer nem valamennyi hangját tartalmazó, kvintlánc szerint szomszédos, tizenegy-, tíz-, kilenc- és nyolcfokú tonoknak, úgy tűnik, inkább elméleti a jelentősége. A skálaszerűen szomszédos chordokkal azonban gyakran találkozunk.
Dekachord
Kocsár Miklós Dialoghi című művében clusterek, a zongora tizenkétfokú fürtakkordjai (angol cluster: fürt) fölött a fagotton megszólaló dallam fokozatosan kapaszkodik fel a D csúcshangra, és közben az F–D nagyszext közti valamennyi hangot érinti:
Enneachord
Webern egyik korai dalának alábbi részletében Cisz–Á kisszexten belül minden félhang előfordul:
Oktochord
Durkó Zsolt Magyar Rapszódiájának régi időket idéző dallama arra a nyolc hangra épül, amelyet egy tiszta kvint foglal magába:
Heptachord
Ismét egy Webern-dal részlete. Tritonusz kereten belül minden félhang megtalálható benne:
Hexachord
Következő példánk Szőllősy András III. concertójából való. Hangkészlete: hexachord.
Pentachord Nagyterc keretű dallam Webern Hat zenekari darabjának VI. tételéből:
Tetrachord Különféle ritmikai változatokban megismert bichord dallam az utolsó pillanatban tetrachorddá tágul Láng István szólóklarinétra írt Monodia című darabjának első metszetében: Trichord
Lutosławski Paroles tissées ciklusának egyik részlete háromhangú:
A zenei példák forrása:
237. Kocsár Miklós: Dialoghi fagottra és zongorára, IV. tétel Libero-tól, fagott.
238. Webern: Öt dal op. 4 No. 5 1–3. ütem, ének.
239. Durkó Zsolt: Magyar Rapszódia, 7–9. ütem, brácsák.
240. Webern: Öt dal op. 4 No. 4 1–4. ütem, ének.
241. Szőllősy András: III. concerto 112–116. ütem, hegedűk.
242. Webern: Hat zenekari darab, op. 6 VI. tétel 9–15. ütem, I. klarinét.
243. Láng István: Monodia, 1–8. ütem, klarinét.
244. Lutosławski: Paroles tissées / Szőtt szavak 63–64-ig, tenor szóló.
|