Földes Imre

Földes Imre publikációi

 

A hét zeneműve

Arthur Honegger: 5. szimfónia

 

 

1947 és 1955 között, életének utolsó nyolc esztendejében, folytonos betegséggel küzdve írta Arthur Honegger a Concerto da camera, az 5. szimfónia, az Archaikus szvit, a Monopartita és a Karácsonyi kantáta partitúráit.

 

A Concerto da camera után két évig nem komponált semmit. Nem is kívánt újabb művet írni. Ilyesféléket mondott: „Nincsenek terveim… Nem érzem szükségét, és értelmét sem látom annak, hogy komponáljak, egészen bizonyos tehát, hogy soha többé nem írok zenét… Mire is lenne jó?”

 

Inkább eleget tesz egy párizsi kiadó felkérésének. Abban a könyvsorozatban, amelyben különböző foglalkozások kiemelkedő személyiségei mesterségükről vallanak, ő beszélget Bernard Gavoty-val, az ismert nevű zenekritikussal, zeneíróval a zeneszerzés mesterségéről, a zeneművészet helyzetéről, sorsáról.

 

Elszomorító sorok kerülnek papírra: „…a zene iránti érdeklődés mindinkább csökkenni fog… Meg vagyok róla győződve, hogy a mai értelemben vett zeneművészet néhány év múlva teljesen megszűnik. Eltűnnek persze a többi művészetek is, de a zeneművészet kétségkívül megelőzi őket… Milliárdokat kell egy-egy országnak arra áldoznia, hogy vasfüggönnyel állja útját annak a teljes sebességgel száguldó két, romboló vonatnak, amelyet egymásra zúdítanak. Minden a civilizáció megsemmisítésére tör, s ennek a célnak szolgálatában állnak a pusztító gépek. Ugyan mit számíthat hát ilyenkor a művészet és a zene?”

 

Csak azon csodálkozunk, hogy ezek után mégis a maradandóság igényével alkot tovább, hozzálát az 5. szimfóniához. Csodálkozunk, és mégsem csodálkozunk. Hiszen Honegger valamikor így határozta meg, hogy mi a tehetség: „A tehetség nem más, mint az újrakezdés bátorsága.” — És most éppen ő futamodna meg? Jól tudja: a világ dolgairól vélekedhetünk így vagy úgy, de „az élet főczélja — tett”, ahogy Kölcsey, mindmáig nem homályosuló igazsággal Parainesis-ében megfogalmazta.

 

Három hónap alatt, 1950. szeptember 5. és december 3. között írta meg Honegger utolsó, 5. szimfóniáját. Hasonlóan Bartók Concertójáhozamellyel egyébként számos közös vonás kapcsolja össze —, ez is a Natalia Koussevitzky alapítvány számára készült. A bemutató ugyanúgy Bostonban volt, de nem Serge Koussevitzky, hanem Charles Münch vezényelte 1951. március 9-én.

 

„Van valami önhittség abban, hogyha egy komponista elérkezik ehhez a számhoz, művét egyszerűen Ötödik szimfóniának nevezze — írja Honegger —. Régóta már, hogy az «Ötödik», az egyetlen hiteles, a Beethovené. Ezért — s azért is, hogy könnyebb legyen megkülönböztetni — ahhoz a partitúrámhoz, amelyik ezt a sorszámot viseli, hozzátettem alcímnek: «di tre re». Nem a Három Királyokra, vagy másokra utaltam vele, csak arra a három hangra, amely a basszusok pizzicatóján, s egy ad libitum üstdobon — ennek csak ezt a három hangot kell játszania — mindhárom tételt lezárja.”

 

A józan sorokat a „Zeneszerző vagyok” beszélgetések közben kimondott szavakkal kell kiegészítenünk: „Kínos álmatlanságtól szenvedek, s hogy elűzzem sötét gondolataimat, papírosra vetem őket… Az így keletkezett vázlatokat összefűztem, s akkor rájöttem, hogy egy szimfónia alakult ki belőlük… hát akkor meghangszereltem az egészet!”

 

A „kínos álmatlanságban” fogant 5. szimfónia nemcsak a nyomasztó éjszakák emlékeit hordozza. Középső tételében a derű hangja is helyet kap. Mégis, az utolsó tétel végkicsengése nem tagadja meg a pesszimisztikus nyilatkozatokat.

 

Honeggernek, ahogy Bartóknak, nem közömbös, mi történik körülötte a világban. Mindketten aggódnak az emberiség sorsáért. De míg Bartók a legsötétebb történelmi pillanatokban is hisz egy szebb kor eljövetelében — ezt olvassuk ki a Concerto, a 3. zongoraverseny fináléjából —, addig Honegger, most itt az Ötödikben, reménytelenül néz a jövőbe.

 

És most vegyük szemügyre a három tételt, amelyek mindegyike az ihletnek és a rendnek jegyében született.

 

A Grave nyitó tétel három tömbből áll.

 

Az első korálszerűen zárt sorok ellentétes irányú harmóniáival indul, fortissimo, a teljes zenekaron — fuvolák, oboák, angolkürt, klarinétok, basszusklarinét, fagottok, trombiták, harsonák, tuba és a vonóskar együttesén. Csak a kürtök hiányoznak még és a timpani — a már említett okból — más feladatra várva [1–12. ütem].

 

A hangerő csökken, és ezzel együtt a hangszerek száma is. A fortissimo fortén keresztül süllyed a nagybőgőkkel és a fagottal megerősített trombiták és harsonák pianójába és a tubával alátámasztott vonósok pianissimójába [13–32. ütem].

 

És ha az előbb a fortissimóból a pianissimóba hanyatlott a zene, a második tömb éppen fordítva: pianóból emelkedik a hangerő maximumáig. Először felfelétörő dallamot exponál a basszusklarinét a klarinétokkal [33–41. ütem].

 

Az angolkürt a kürtök segítségével szövi tovább a dallamot. A csellók is eljátsszák a basszusklarinéttal, de a többi vonós már csak csonkán imitálja; a trombita ragadja magához a vezető szerepet. Hang-ismételgető és egy-egy hangot körülíró, emelkedő, mind félelmetesebb szignáljai hívják fel magukra a figyelmet [41–63. ütem].

 

A tutti zokogva-siratva követi a fortissimóig. A tétel kezdetére emlékeztető korálszerű harmóniák sem képesek megfékezni most már három trombita fülsiketítő szignáljait. Átszakítják a zenekar függönyét [63–78. ütem].

 

A harmadik tömb az elsőre rímel vissza. Előbb a vonósokon, majd a fafúvókon visszatér az első tömb anyaga, miközben a vonósokat a fafúvók, a fafúvókat a vonósok pontozásos ritmusú motívumai ellenpontozzák. A hangerő sehol sem emelkedik a piano fölé. Amit hallunk, inkább csak emléke annak, amit már hallottunk [78–105. ütem].

 

A tétel utolsó ütemeiben előbb az angolkürt, majd a csellók, végül a basszusklarinét játssza a középső tömb felfelé ívelő dallamát [106–118. ütem].

 

A négy záróütem: unisono pizzicato a vonósokon, a tétel indításának ezúttal nem nyitó, arzikus, hanem lezáró, thetikus variánsa. A csellókon és a nagybőgőkön megszólaló záróhangnak a timpani d-je — a „tre re”-ből az első „re” — ad nyomatékot [118–121. ütem].

 

Kilencütemes, mindig más ellenponttal társuló téma képezi az alapját az öt részes, Allegretto második tételnek. De a témának nem ám csak egy alakja, hanem mind a négy: tükörfordítása, rákja, és a rák tükörfordítása is.

 

A következő sorrendben mutatkoznak be négyszer kilenc ütemben: az alapforma az I. hegedűn klarinétellenponttal, a rák tükre a fagottokon, a tükörfordítás a fuvolákon, és a rák az angolkürtön és az oboán. Ez utóbbi három téma-alak vonóskísérettel szólal meg [1–36. ütem].

 

Egymást váltják a játékos-ritmikus és a lírai-melodikus felületek. Haydn rondótételek jutnak az eszünkbe: úgy fordul át a vidám hang szomorúba, a szomorú meg ismét a vidámba, nem tudjuk mikor nevessünk, mikor könnyezzünk. A tétel humora, de monotematikája is haydni. Néhány rövidebb területtől eltekintve mindenütt felbukkannak a téma elemei, tizenhatodmenetei [37–126. ütem].

 

Az első, pergőbb szakaszt panaszos-tragikus arcú Adagio váltja fel. Minek tekintsük? Rondóforma első epizódjának vagy kéttriós forma első triójának? Benne az első tétel trombitaszignáljainak távoli rokonát fedezzük fel a szordínált harsonákon [127–145. ütem].

 

A visszatérő Allegrettóban a téma tükörfordítása a basszusklarinéton és az alapforma a brácsán kánonban üldözi egymást. Néhány ütemmel később a téma másik két alakja tűnik fel: a fagotton a rák, az oboán a rák tükre. Szintén kánonban haladnak [146–186. ütem].

 

Újabb ütemek vezetnek el a téma fejének ritmikailag megnagyobbított értékű, ugyancsak kontrapunktikus feldolgozásához. A vonósok tremolói fölött diadalmasan zeng a rezeken és a fafúvókon a téma-fej négy különböző alakja [184–221. ütem].

 

A téma alapformájának és tükrének hatodik és hetedik üteméből kiemelt táncos motívum, valamint egymásnak felelgető tizenhatodcsoportok előzik a második Adagiót [222–254. ütem].

 

Az első Adagio fájdalmas hangja találkozik itt össze a téma-alakok motívumaival, amelyeket a fafúvók adogatnak át egymásnak. Mesteri a különböző magatartású zenei anyagok ilyen társítása [255–264. ütem].

 

Az ötödik részben az első rész megfelelő helyei térnek vissza javarészt tükrös sorrendben, de nem iskolásan-mereven. Honegger is — ahogy Bartók — gyakran alkalmazza a hídszerű szerkesztést. Az utolsó negyvenhét ütemből harminchat például a tétel elejének négyszer kilenc ütemével egyezik meg.
 

A téma négy alakja, ha nem is mindig ugyanazokról a hangokról, de ugyanazokkal az ellenpontokkal, ugyanazzal a hangszereléssel tér vissza, nem mint ott ABCD, hanem DCBA sorrendben [265–348. ütem].

 

Az utolsó tizenegy ütem az eredeti téma-alak és a ráktükör első két ütemével játszva, a nagybőgők és a timpani hangjával, a második „re”-vel kerekíti le az ötödik részt, és egyben a második tételt [349–359. ütem].

 

A trombiták pulzáló, egy-egy pillanatnyi szünettel megszakított hármashangzatai előbb szinkópás akkordokkal, majd a vonósoknak a mélyből induló, rohanó tizenhatodaival szövetkezve indítják útjára az Allegro marcato harmadik tételt [1–22. ütem].

 

A Bartók-Concerto fináléjának száguldó tizenhatodmeneteire gondolunk. A két zárótétel startjában sok a hasonlóság, mégis, a célba különböző módon érkeznek majd.

 

A vonósok makacsul ismétlődő ritmikus kíséretével szemben változatos ritmusú, nagy hangközökben gazdag, széles ívű dallam jelenik meg a kürtökön és a fagottokon [22–30. ütem].

 

Változatát megismétlik a hegedűk és a fuvolák. Az oboa is hozzájuk kapcsolódik. Az első tételre emlékeztető, korálos sorok vezetnek a vonósok izgatott triolái fölött kibontakozó indulóhoz [30–66. ütem].

 

Rövid időre felbukkannak a tétel elejéről ismert szinkópás akkordok — ezúttal csak a fafúvókon — és a korálsor variációja. De az induló folytatódik. A lendület egy másodpercre sem hagy alább. Mámoros győzelem-hang légköre űzi-hajtja tovább, hozza vissza és hozza össze a már ismert zenei anyagokat [66–117. ütem].

 

Új téma születik a kürtökön: végtelenül egyszerű, négysoros, ötfokú [117–125. ütem].

 

A vonósok rövid közjátéka után ezt a témát a fafúvók ismétlik meg. Újabb közjáték követi a tétel első felének elemeiből. A pentatonikus dallam imitációi a tetőpontra hevítik a hőfokot. Valami különös melegség önti el az embert. Boldogság? [125–163. ütem].

 

Nyolc ütem még, magába sűríti a harmadik tétel indulásának zakatolását, a szinkópás akkordokat, az emelkedő tizenhatodmeneteket… és akkor hirtelen minden összeomlik. A végig forte-zene egy pillanat alatt zuhan a mély pianissimóba. Csak a pulzálás marad, konok, egyhangú, motorikus nyolcadok és törmelékek a tétel témáiból. Tizenkilenc, könyörtelenül reménytelen ütem végére tesz pontot a „tre re”-ből az utolsó „re”. Csak bennünk visszhangzik még tovább a felemelkedés és bukás irtózatos kontrasztja [172–190. ütem].

 

 

Földes Imre

 

 

(Először elhangzott: Kossuth Rádió, 1973. október 1. 930)

 

(Megjelent: A hét zeneműve (szerkeszti Kroó György) 1973/3. Zeneműkiadó Budapest 1973)

 


©2024 Földes Imre
  
Szerkesztés, szöveggondozás: Jakab Géza   —   Webmester: Kenéz László
  
A foldesimre.hu honlap semmiféle sütit (cookie) nem használ,
személyes adatot sem marketing, sem analitikai célból nem gyűjt.